tim glaser

vorträge

Vorträge

(2019) ›PLAN A‹ – future work simulation game. part 1: iterative design as a participatory process. 40th Southwest Popular/AmericanCulture Association Conference, Game Studies, Culture, Play, and Practice Area, Albuquerque. Zusammen mit Rolf F. Nohr: part 2: scenarios, debriefing and contingency.

(2018) Comics, Communities & Crowdfunding. Plattformen und deren Einfluss auf die Rezeption und Distribution von Webcomics. GfM Jahrestagung 2018: „Industrie“, Universität Siegen. Im Panel „Comics 4.0”, zusammen mit Lukas R.A. Wilde und Peter Vignold, Chair: Véronique Sina.

(2018) »Your date has ended in disaster.« Indie Games als Kritik am Kontrollsystem Spiel. Workshop: „Regel-Bildung. Dimensionen des Vermittelns im Computerspiel“ zur Eröffnung des GameLab, Universität Konstanz.

(2018) Homestuck as a Game: Analysis of a Webcomic between Playful Participation and Irritating Inventory Systems. Symposium “Comics|Games – Aesthetic, Ludic, and Narrative Strategies” der AG Comicforschung & AG Games der GfM, Hannover.

(2018) Arbeit und Spiele. Impulsvortrag auf dem Game Jam „Arbeit 4.0“, Technische Universität Braunschweig.

(2018) “Since When Were You the One in Control?” – How Indie Games Play with Our Desire to be in Control. The Department of Public & Applied Humanities Presents, University of Arizona. Zusammen mit Steven Conway: Arkham Knave: Joker as Archetypal Game Design.

(2018) From coaching to teaching and back – Teacher in the Machine – the industry of game coaching in Dota 2. 39th Southwest Popular/American Culture Association Conference, Game Studies, Culture, Play, and Practice Area, Albuquerque. Zusammen mit Rolf F. Nohr: From coaching to teaching and back – From teaching machines to gamification.

(2017) oh no, this comic is literally me – Webcomics im Zeitalter ihrer memetischen Rezeption. Workshop “Formen der Selbstreflexivität im Medium Comic” der AG Comicforschung der GfM, Universität zu Köln.

(2017) From Playing Field to Gameplay – Bodies, Practices and Statistics in FIFA 17. 38th Southwest Popular/American Culture Association Conference, Game Studies, Culture, Play, and Practice Area, Albuquerque. Zusammen mit Rolf F. Nohr: From Playing Field to Gameplay – Globall Coach, Player Passport and the Regimes of Measurement.

(2016) Modifikation, Konfiguration & Transformation von Computerspielen – eine Analyse von medialen Praktiken zwischen Kreativität, Kritik und Kapitalismus. GfM Jahrestagung 2016: “Kritik!”, Freie Universität Berlin.

(2016) Fantastic Gameplay: Transgression und Ambivalenz in digitalen Spielwelten.  GfF Jahrestagung 2016: “The Fantastic Now: Tendenzen der Fantastikforschung im 21. Jahrhundert”, Westfälische Wilhelms-Universität Münster,

(2016) I am a Hero – Japan gesehen durch Zombie-Augen. Winter School: “Zombies between (Pop-)Culture and (Visual) Politics”, Universität Konstanz.

(2015) Philosophische Aliens: Die N=1 Problematik & Lems Die Stimme des Herrn als Gedankenexperiment. GfF Jahrestagung 2015: “Vom Suchen, Verstehen und Teilen… Wissen in der Fantastik”, Universität Tübingen.

(2015) Cinematic Reworkings of German History part III: the German left-wing terrorist past & the RAF – The Baader Meinhof Complex (Uli Edel, 2008). Seminar: “World Cinema”, 22.01.2015, Kooperation zwischen der Universität Konstanz und der University of Essex.


(2013) Mash-up. Rezeption und Produktion medialer Aneignung. Sektion 0, Universität Konstanz. Aufzeichnung des Vortrags unter: Mash-Up – Rezeption und Produktion medialer Aneignung


(2011) Computerspiele & Intermedialität. Seminar Intermedialität bei Georg Christoph Tholen, Universität Basel.